KINGKONG
29th Apr

Hoe zet je je hart dan aan?

Hoe doceer je schrijven? Daar ging dit Kingkongcollege over. Afgelopen maandag hadden wij de docenten: Mathijs Verboom, Nirav Christophe, Inge Raadschelders, Jelmer Soes en Jurrie Kwant te gast. Nirav Christophe somt een aantal punten op waarover je kunt nadenken met betrekking tot het lesgeven in schrijven.

Je kan bijvoorbeeld procesgericht lesgeven, of productgericht. Onze hoofddocenten letten op onze ontwikkeling. Ze onderzoeken samen met ons welke werelden wij kunnen oproepen als schrijvers. Ze helpen ons ons wereldbeeld te verfijnen. Dat zijn procesgerichte docenten. Bij keuzevakken is het wel eens zo dat een docent alleen naar het geleverde product kan kijken. Deze docenten neigen wel eens naar een ietwat subjectief oordeel, maar toch zijn ook deze productgerichte lesmethoden op een andere manier leerzaam. Als een slechte docent een goeie schrijver is kan je er alsnog veel van leren. Zoals Wessel opmerkte: “Als je een slechte schrijver en een slechte docent bent dan haak ik af.”  Dat beamen wij. De filosofeervraag voor de lezers thuis die daaruit volgt is: Moet je schrijver zijn om schrijfles te geven?

Dat wij zowel docenten mét als zonder onderwijsbevoegdheid in ons midden hebben maakt onze opleiding (naast andere facetten) spannend. Veelzijdig natuurlijk ook. Door onderwezen te worden door goeie schrijvers die geen idee hebben hoe ze hun talent kunnen overdragen worden we uitgedaagd om zelf op zoek te gaan naar de crux van het schrijven. Natuurlijk frustreert het ons ook als een docent drie keer achter elkaar zegt dat me dit en me dat ‘wel werkt’ zonder het nader toe te lichten. Ondertussen werken we wel samen met vrij grote namen die ik in deze context zo even niet ga noemen. Wij verbreden onze netwerken ook op school. Dat is ook wat onze opleiding is.
Volgens Jurrie is het de kunst om inteelt te voorkomen. Als we enkel les zouden krijgen van afgestudeerden van de HKU zouden de docenten niet volledig objectief kunnen kijken. veelzijdigheid is wat een opleiding nodig heeft om goed onderwijs te kunnen bieden.

Is een opleiding wel nodig?

DE HAMVRAAG Kan je niet gewoon vanuit je hart schrijven? “Hoe zet je je hart dan aan?” (Yentl van Stokkum 3e jaars). Wij zijn van mening dat je de kennis moet hebben om invloed te hebben op je schrijfproces (Inge). Wat nou als je hart het niet meer doet? Waar moet je het dan vandaan halen. Schrijven is niet alleen maar kaarslicht en wijn, het is soms net wiskunde. Het invullen van rekensommetjes om een kloppend stuk te krijgen. Bovendien bestaat er een schema en dat gaat als volgt: 1) Onbewust Onbekwaam 2) Bewust Onbekwaam 3) Onbewust Bekwaam 4) Bewust Bekwaam. En dan begin je eigenlijk weer opnieuw. Schrijvers op kaarslicht en wijn zitten meestal in de eerste fase. Hier bouwen we op.

En nu aan je weekend!

Anne en Julia.

Reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *