Atelier 2013 - Ilmer Rozendaal - Er zal iemand komen - © Saris & den Engelsman
5th Nov

King Konclusie – te gast: Ilmer Rozendaal

Atelier 2013 - Ilmer Rozendaal - Er zal iemand komen - © Saris & den Engelsman
Atelier 2013 – Ilmer Rozendaal – Er zal iemand komen – © Saris & den Engelsman

Op de laatste dag van oktober is bij ons in King Kong College theaterregisseur Ilmer Rozendaal te gast. Zij studeerde in 2011 af aan de regieopleiding in Maastricht en heeft sindsdien veel voorstellingen gemaakt, waaronder de locatievoorstelling Er zal iemand komen (foto) met een tekst van de door haar geadoreerde schrijver Jon Fosse. Derdejaarsstudenten Caro Goldenbelt en Just Rijntjes spraken met haar.

Wij concluderen:

Een wereldbeeld is niet altijd over te brengen in taal. Als schrijvers kunnen wij daar natuurlijk moeilijk mee omgaan, maar moge het duidelijk zijn: er zit een gat tussen wat men met woorden kan en wat men met woorden wil. Dat is niet erg, sterker nog, dat dwingt ertoe andere communicatievormen te zoeken, wat veel kan opleveren. Dat een wereld- en/of zelfbeeld in gevoel over te brengen is, wil Ilmer zowel in haar voorstellingen als in dit college met ons communiceren. We doen daarom gedachte-experimenten en oefeningen. Ilmer ziet de mens als een wit canvas waarop invloeden van buitenaf vormgegeven worden, en weer verdwijnen. Wie dan de schilder is, een terechte vraag van Jerom (jaar 2), blijkt moeilijk te beantwoorden. Feit is dat er soms met geweld op ons geschilderd wordt, en dat we ons daar bewust van moeten zijn. Het is fijn om jezelf te begrijpen. Zoals er geen geluid is zonder stilte, is er ook geen innerlijke rust zonder die penseelstreken.

Een idee of wereldbeeld gevoelsmatig communiceren, zo zou je Ilmer’s missie kunnen beschrijven, hoewel ze er zelf liever niet zo’n term als ‘missie’ opplakt. Woorden zijn voor haar misschien te vaststaand, evenals het uitdragen van een mensbeeld alsof het een statement is. Ze wil haar ideeën helemaal niet vastpinnen aan wat ze op dit moment voor ‘waar’ aanneemt, liever omarmt ze de zoektocht en het niet weten: dat wat voor haar kunst maken behelst. Uiteindelijk concludeert toneelschrijver Coen Cornelis, ook bij het gesprek aanwezig, op komische noot dat die zoektocht ook een soort doorbreken van de vijfde wand is: het neerslaan van de muur die de toeschouwer gevoelsmatig op afstand houdt.

Reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *