King Kong College met: Marjolijn van Heemstra

Latest posts by blogschrijfopleiding (see all)

door Yentl van Stokkum

Het was een oproep voor een revolutie in het theater. Een vraag aan ons, schrijfstudenten, de nieuwe generatie, om te reageren en te maken. Wat begon als rustig vraaggesprek werd op het laatst een vurig betoog. Inclusief citaten uit het werk van Albert Camus.

Marjolijn sprak over de rol die theater in de samenleving zou kunnen vervullen, de rol die het zou moeten vervullen. Er ontstond een gesprek over ideologie binnen het theater. Ideologie is langzaam maar zeker een vies woord geworden, toch is het iets wat volgens Marjolijn altijd in theater zit. Marjolijn gelooft dat theater moet reageren op de wereld, dat het stelling mag nemen, confronterend mag zijn. ‘Het klinkt misschien wat megalomaan’, lacht ze, ‘maar soms mag dat best.’ Deze houding is terug te zien in haar recente voorstellingen, bijvoorbeeld Garry Davis, de droom van een wereldburger (2013). Voor deze voorstelling is Marjolijn naar Amerika geweest. Daar sprak ze met Garry Davis, een legendarisch figuur die na de Tweede Wereldoorlog zijn paspoort verscheurde en zichzelf uitriep tot wereldburger. Naar aanleiding van Marjolijns verhaal over Garry Davis ontstond een gesprek over de tegenwoordige betekenis van grenzen en over hoe de wereld binnen een mensenleven veranderd is: vroeger kon je nog met een dergelijk zelfgefabriceerd paspoort de grenzen over, vandaag de dag is dat onmogelijk geworden. De laatste jaren van zijn leven reed Garry Davis dan ook keer op keer de Canadese grens over, om te bewijzen dat hij nog steeds met zijn wereldburgerpaspoort kon reizen. De douane zag hem aankomen. De filmpjes van zijn overtochten zette Davis op Youtube. Het had iets triests hoe een wereldverbeteraar, een idealist achter wie ooit duizenden mensen zich schaarden, nu slechts nog enkele views op Youtube binnensleepte.

Voor haar voorstellingen doet Marjolijn altijd intensief research. Dit proces kan wel 3 maanden duren. Soms gaat ze voor haar onderzoek ook op reis. Marjolijn werkt zeer multidisciplinair, haar projecten komen in allerlei media tot uiting. Zo schrijft ze naar aanleiding van haar onderzoek gedichten, journalistieke artikelen, columns en de uiteindelijke theatertekst. Dit was ook een van haar adviezen naar ons, om helemaal in je eigen onderzoek te duiken en via alle mogelijke schrijfmedia een uitlaatklep voor dit onderzoek te creëren.

Ikzelf merkte dat ik haar bevlogenheid en idealisme als besmettelijk ervoer. Haar vertrouwen in haar rol als theatermaker had iets verfrissends, alsof er ook door ons grotere dingen bewerkstelligd zouden kunnen worden. Een gedachte waar ik zelf soms wel mee speel, maar die ik dan weg duw, omdat ik mijzelf voorhoud slechts een klein radertje in het geheel te zijn. Marjolijn zei zelf eerst vooral zeer persoonlijke voorstellingen gemaakt te hebben, voorstellingen over haar eigen fascinaties zoals onderzeeërs en de maan. Toen besloot ze echter om haar passie voor politiek (voordat zij theatermaker werd heeft zij Godsdienstwetenschap en Arabisch gestudeerd, met als doel uiteindelijk bemiddelaar te worden) in te zetten in de stukken die zij schreef. Zo is zij uiteindelijk toch nog bemiddelaar geworden.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *