Niets is wat het lijkt…

Latest posts by blogschrijfopleiding (see all)

Transmedia project 2e jaars schrijver en IPD-ers

door Saskia de Haas

Samen met de tweedejaars IPD-ers (Interactive Performance Design) zitten wij in een lokaal. Er rinkelt een telefoon. De telefoon blijft rinkelen. Iemand besluit te kijken van wie de telefoon is. Het is van een meisje dat op dat moment niet in het lokaal is. Er wordt gezamenlijk besloten het nummer terug te bellen, waarna we Henk de conciërge aan de telefoon krijgen. Hij heeft zijn acteerstem opgezet en klinkt boos. We moesten nu naar de overkant komen om techniekspullen op te ruimen, omdat ze in de weg liggen. We kijken onze docent met grote ogen aan en hij knikt dat het goed is. Met z’n allen rennen we naar de overkant, waar we een meisje met een clownsneus zien zitten. Het is begonnen. Het spel is begonnen. We zijn in de rabbithole gevallen en nu zitten we middenin een ARG (een Alternate Reality Game).

De afgelopen twee weken stonden in teken van transmediale storytelling. Verhalen zoals wij die kennen worden van links naar rechts vertelt; lineair, met een duidelijk begin- en eindpunt waarbinnen een grote ontwikkeling plaatsvindt. Transmediale storytelling is ingewikkelder. Het is non-lineair en er worden verschillende media gebruikt om het verhaal te vertellen. Dit is anders dan crossmedia, waar hetzelfde lineaire verhaal via andere media nog een keer wordt vertelt. Hier blijft de wereld hetzelfde, terwijl de fictieve wereld bij transmedia veel groter wordt. Het kan zelfs zo groot worden dat de fictieve wereld ook een rol gaat spelen in de realiteit. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de ARG’s. Wat nog fascinerender is bij transmediale storytelling, is dat de speler invloed kan hebben op het verhaal. De speler kan wegen inslaan die de makers van te voren niet hadden kunnen bedenken. Hier moeten de makers op anticiperen en de keuze maken of ze er volledig in meegaan, er een zijlijntje van maken, of een U-bocht waarna de speler weer op het ‘juiste’ pad terecht komt.

Binnen twee weken moesten we een concept maken en een gedeelte hiervan uitwerken. We moesten het universum bedenken, het verhaal en een bijbel met alle regels die binnen dat universum gelden. We werden in groepjes verdeeld en konden beginnen. Zo hadden we een groepje die vanuit een reality-serie werkten, waarbij kijkers door andere media steeds meer informatie konden vergaren over de hoofdpersonen. Meer dan de gewone kijker. Ook leken ze steeds meer in die wereld betrokken te worden tot ze uiteindelijk ook op locaties terecht kwamen waar ze in spullen konden snuffelen om zo nog meer duidelijkheid te krijgen over Polly de verstandelijk gehandicapte weddingplanner. Of het groepje die een internetserie had gemaakt over een vermist meisje waar de vader wanhopig naar opzoek was. Als kijker kon je meehelpen met de zoektocht en kwam je steeds meer te weten. Of het groepje die de hele week ruzie had, afwezig was of als ze aanwezig waren alleen maar zaten te janken en niets leken uit te voeren. Dat was het groepje waar iedereen in gedachte meeleefde. We vonden ze zielig, de meisjes van de schrijfopleiding, dat zij onschuldig en gemotiveerd als ze zijn in een groepje zaten met twee lapzwansen van de IPD opleiding. We vonden ze zielig toen ze tijdens de presentatie in een hoekje stonden en niks konden zeggen. We vonden ze zielig toen ze huilend het lokaal uitliepen. We vonden ze zielig totdat er ‘per ongeluk’ een opname van een telefoongesprek was gelekt. Toen wisten we het gelijk, er was geen twijfel meer mogelijk. We waren er met z’n allen ingetrapt.

Het leukste is het enthousiasme van je testpubliek. Ons tweede testpubliek reageerde heel anders dan onze klasgenoten en docenten. Ze wisten niet goed wat ze moesten doen, leken er ook niet echt in geïnteresseerd en stonden onzeker om zich heen te kijken. Totdat ze om beurten langzaam in de rabbithole vielen. Je zag het enthousiasme toenemen en ze steeds fanatieker worden met eindbeeld dat ze als eén groep samen gingen werken en over straat naar de eindlocatie renden.

blog2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *