Oranjegekte en verkoopwoede

Latest posts by blogschrijfopleiding (see all)

Hoe het op de andere vrijmarkten in Nederland gesteld is, weet ik niet, maar in Schiedam Kethel is iedereen stapelgek geworden. Men hoopt kennelijk op de enige dag van het jaar waarop het mogelijk is om je zolderinhoud te verkopen, een fortuin te verdienen.
Dat wordt grondig aangepakt. Waar ik me van vroeger vooral kinderen met een kleedje vol incomplete puzzels en ander afgedankt speelgoed meen te herinneren, zitten nu dagen van tevoren al volwassenen klaar met een partytent.
U leest het goed: dagen van tevoren worden plaatsen afgebakend met stoepkrijt, zeil, afzetlint en gaffeltape. Wie op Koningsdag om zes uur ’s ochtends probeert een plekje te bemachtigen, wordt meewarig aangestaard: te laat.

kleedjesmarkt

Met de massa mee schuifelend verbaas ik me over de enorme hoeveelheid kleding en schoenen die fanatieke veertigplussers hopen te slijten. Er liggen stapels waar een gemiddeld ontwikkelingsland al zijn inwoners mee zou kunnen kleden.
Wat vroeger zo gemoedelijk “kleedjesmarkt” werd genoemd, is veranderd in een slaatje willen slaan uit moeite met weggooien en verzamelwoede. Wat denkt u, is commercialisering van een volksfeest ook een gevolg van de economische crisis, of is dit een typisch voorbeeld van oer-Hollandse gierigheid?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *