IMG_4589
22nd Jun

Wat staat hier nu echt? – 4

Deze “Wat staat hier nu echt?”  verdiept zich in het artikel “Uitkomen voor je homoseksualiteit lijkt een modetrend”. Leest U dat eerst, kijkt U ook het interview en leest U dan dit artikel verder.

 

Uitkomen voor je homoseksualiteit lijkt een modetrend. „moet dat in het openbaar?”

Ik heb ook geworsteld met de vraag hoe ik zelf zou reageren. Ik zou mijn kind vooral vastnemen en knuffelen. En me enorm grote zorgen maken over de toekomst. Want niet overal worden homoseksuelen geaccepteerd. Ik herinner me nog levendig hoe ze in Engeland opgehangen werden, of chemisch gecastreerd.”

Volgens rabbijn Malinsky komen Joodse kinderen niet in verleiding. Is dat zo?

Wat bedoelt ze met „levendig herinneren”? Was ze er zelf bij of heeft ze het gehoord in de geschiedenisles? Daarbij maakt Iarchy zich zorgen over de toekomst maar refereert ze naar het verleden en naar een samenleving waar zij geen deel van uitmaakt. Het zou relevanter zijn om haar angst te beargumenteren met voorbeelden uit haar eigen leefomgeving, bv. de Joodse gemeenschap.

In het interview met Malinsky wordt duidelijk dat hij denkt dat homoseksualiteit iets is waarmee je besmet kunt raken door bijvoorbeeld naar de discotheek te gaan of te lang op het internet te zitten. Malinksy wordt in het interview een vraag gesteld: „Als uw zoon zou zeggen, vader ik voel me aangetrokken tot mannen, hoe zou u daarop reageren?” De rabbijn beantwoordt de vraag niet. Hij is bang om erover na te denken. Het argument „het is nog niet voorgekomen” wordt herhaaldelijk gebruikt. Dit is een duidelijk teken van het niet durven aangaan dat de mogelijkheid überhaupt bestaat.

Homoseksualiteit openbaar maken, zorgt voor aantrekkingskracht

Goh, mag ik van een modetrend spreken? Het is zo aanwezig en toegelaten: in de media, tijdens de ‘Gay Parade’, … Dat oefent allemaal een aantrekkingskracht uit volgens mij. Ik ben er vast van overtuigd dat mensen zichzelf moeten ontdekken. Maar moet dat dan allemaal in het openbaar? 15 jaar lijkt me trouwens ook enorm jong om je dan al te outen als homo. Van sommige jongen kan je al zeggen: dat is geen echte jongen, dat is geen echt meisje, dat kan je al vroeg zien. Maar anders…

Even ter verduidelijking, modetrend: modeverschijnsel: iets dat tijdelijk erg in zwang is.

OK, tijdelijk. Even de geschiedenis van de homoseksualiteit: Onze algemene kennis zegt dat het bij de Grieken vrij openlijk aanwezig was. Een man die het met mannen deed was een man die het met mannen deed. Hij werd niet als homoseksueel gedefinieerd.

Ergens in de geschiedenis heeft een omschakeling plaatsgevonden die ervoor heeft gezorgd dat homoseksualiteit gekoppeld werd aan de identiteit van een individu. Dit resulteerde in het wegzetten van een volledig persoon als homo. Dit zou op zich niet zo erg zijn als het niet de connotatie heeft/had van “abnormaal/vies/ziek/gek”.

Waarom is dit dan abnormaal? Puur omdat de zin van het leven gezien wordt als het produceren van het nageslacht. Daarbij is er bij dieren ook veel sprake van homoseksualiteit: de meeste dieren zijn zelfs biseksueel. Conclusie: het is geen modeverschijnsel of trend. Het is er gewoon, het maakt deel uit van wie we zijn. Wat er wel aan de hand is, is dat we geconditioneerd zijn door het heersende script: heteroseksuele monogamie.

Iarchy stelt dat homoseksualiteit zo aanwezig en toegelaten is. Wij vragen ons af wat daar mis mee is. Vervolgens benoemt ze dat het een aantrekkingskracht uitoefent. Wij denken echter dat een gay parade niets zal losmaken wat in die persoon niet al aanwezig is. Het is niet zo dat elke heteroseksuele vrouw die naar de gay parade gaat opeens zin krijgt om vrouwen te beffen.

Iarchy vraagt zich af of het allemaal in het openbaar moet. Als we zo vrij mogen zijn om haar retorische vraag te beantwoorden: Ja, dat moet. Het moet niet meer opvallen dat het openbaar is. Daarom moeten we blijven vechten voor het feit dat de publieke ruimte niet meer gedomineerd wordt door het heteroseksuele script. Denk aan advertenties en reclames. Bijvoorbeeld suitsupply of een sexy dame met een flesje parfum. Dit heeft net zo goed een aantrekkingskracht, alleen het verschil hier is, is dat het de norm bevestigt.

Ook vindt ze 15 jaar nogal vroeg om je te outen. Vraagje: wanneer wist u dat u heteroseksueel was?

De uitspraak “geen echte jongen, geen echt meisje” getuigt van het heersende stereotyperende denken over homoseksuelen.  In het boek „Het Sexuele Vraagstuk” van Prof. August Forel uit 1949 stelt hij dat je „een echte homoseksueel” kunt herkennen aan zijn lichaamsbouw (zie header). Wij zien hier een overeenkomst met Iarchy die homoseksuelen ook lijkt te definiëren aan de hand van uiterlijke kenmerken.

De afsluiting van de paragraaf met de woorden „maar anders…” impliceert dat als het niet aan de buitenkant te zien is, je het beter onder de oppervlakte kan houden. Vooral het uiten van homoseksualiteit in het openbaar. Zoek het maar niet op, als het niet zelf al een weg naar buiten vindt.

Wij hebben het idee dat in Iarchy’s denkwereld alles beargumenteerd en gedefinieerd moet worden binnen duidelijke kaders. Het lijkt wel of het niet in een grijze zone mag vallen, waardoor ze alles versimpeld zegt, dit resulteert in botte opmerkingen. Het enige grijze gebied wat wel mag ontstaan is of je al dan niet je kind als homoseksueel accepteert, terwijl ons dat de makkelijkste vraag lijkt.

Ik heb me erg over Bart Schols opgewonden. Ik vond het absoluut geen correcte manier om een gast te interviewen. Hij onderbreekt de rabbijn terwijl hij een antwoord aan het geven is. Als Joods geleerde heeft hij een duidelijke positie en moet hij die ook kunnen uitleggen.

Malinsky is de vraag niet aan het beantwoorden,  hij is zichzelf aan het indekken. Hij probeert te beargumenteren waarom het nooit zo zou kunnen zijn dat zijn zoon homoseksueel is. Hij gaat het gedachte-experiment niet aan. Wij zijn ervan overtuigd dat een goed gesprek pas kan als je het gedachte-experiment aan gaat. Nu is er alleen frustratie van beide kanten.

Reacties (0)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *